Till kassan

Varukorgen

Välkommen till vår snabbkassa!

Här kan du göra din beställning snabbt och lätt, utan att registrera dig med lösenord! Du kan välja ev. presentinslagning, hälsningskort, leveransadress (till dig eller någon annan) och utskicksdatum.

  • Antal varor
    Styckpris
    Totalt
    Finns på lager
    -
    -
    -
    Presentinslagning erbjuds ej
    Presentinslagning?
    Presentinslagning à -
    -
Mellanslag, STORA/små bokstäver måste vara exakt rätt, annars fungerar inte koden.
Mellanslag, STORA/små bokstäver måste vara exakt rätt, annars fungerar inte koden.
Frakt från:
Totalt:
Vi kan märka utsidan av kartongen med ett klistermärke:

Till kassan
Saker man blir glad av Presenter Presentinslagning
Privatkund | Företagskund
Favoriter Varukorg

Information

KUNDTJÄNST
Vardagar kl. 10-14. Lunchstängt kl. 12:00-12:30
Kontakta kundtjänst på:
kundtjanst@bluebox.se eller 040-680 66 80.

PRESSBILDER
Kontakta oss på service@bluebox.se för pressbilder.

Kundtjänst

Aktuell information

  • En del upplever just nu problem med att fylla i adressen till ANNAN MOTTAGARE i kassan. (Gäller endast ett litet antal besökare, och endast på mobil med webbläsaren Safari.)

    För att fixa problemet kan du:

    Alt. 1 ) Gå in under "Inställningar" -» "Safari" -» "Rensa historik och webbplatsdata". Nu funkar det igen!

    Alt. 2) Använd webbläsaren Chrome istället för Safari så funkar det!

  • Sista rekommenderade beställningsdag för möjlighet att få paket levererade innan jul är: 20/12 innan kl. 14.

    Förutom: Leveranser till Norrland + Gotland - 18/12 innan kl. 14.

    OBS! Väljer du frakt med Early Bird rekommenderar vi kl 14.00, 15 dec. 

    Schenkers och Postnords leveranstid är 1-3 dagar (beroende på var man bor), så förutsatt att de håller sina leveranstider ska paketen komma fram i tid.

    Ange ditt/mottagarens mobilnummer när du beställer, för snabbast möjliga leveransavisering via sms.

    Om du skickar till någon annan, och vill vara ute i god tid, kan vi sätta på ett klistermärke med "Öppnas på julafton".

  • Vill du tipsa om Bluebox från din blogg eller webbsajt och få provision på köp som genereras? Då kan du bli affiliate via Adrecord.

    Läs mer om vårt affiliateprogram här:

    https://www.adrecord.com/sv/join/bluebox

  • BEDRÄGERIVARNING

    Just nu florerar vinstmeddelande och vänförfrågningar från en profil som utger sig vara Bluebox - tänk på att den riktiga vinnaren endast taggas i vårt tävlingsinlägg och att vi ALDRIG kommer att be om registrering eller bank/kortuppgifter för utlämning av vinsten.

    Dessa bedragare har skapat en fake-Blueboxprofil (där de kopierat bilder och inlägg från oss), så låt dig inte luras. Inget seriöst företag skulle be om registrering, bank/kortuppgifter för att du skulle kunna hämta ut en vinst. Vi behöver bara din adress - just för att kunna skicka vinsten.

    Många tävlingar via Facebook har tyvärr drabbats av dessa typer av bedrägeri, och i och med att de kopierar bilder/loggor mm. så kan det kanske uppfattas som om att det är på riktigt.

    Har du lämnat ut dina kortuppgifter, kontakta din bank omgående för hjälp.

  • Om du stöter på ett fel skulle vi bli jätteglada om du ville rapportera det till oss!

    Maila gärna kundtjanst@bluebox.se eller ring 040-6806680.

    Vi tackar för hjälpen! :)

Köpvillkor

  • Beställningar som inkommer innan kl. 12.00 vardagar skickas samma dag (såvida inget annat utskicksdatum valts). Paketet skickas från vårt lager i Malmö.

    Normal leveranstid via samtliga fraktbolag nedan är:

    • 1-2 vardagar efter utskick: Orter med postnummer under 820 00, ej Gotland.
    • 2-3 vardagar efter utskick: Orter med postnummer över 820 00 samt Gotland.
    • 3 vardagar: Orter med postnummer över 820 00 i glesbygd med lantbrevbäring.

    Med reservation för oförutsebara händelser hos valt fraktbolag.

    Obs. För att sms-aviseringar skall fungera behövs ett svenskt mobilnummer för adresser i Sverige, ett danskt mobilnummer för adresser i Danmark och att finskt mobilnummer för adresser i Finland.

    Frakt inom Sverige

    • Early bird Hemleverans, morgon: 49:-.
    • Schenker ombud: 49:-.
    • Schenker Företagspaket: 139:- (ej till privatadresser).
    • PostNord ombud: 69:-.
    • PostNord Hemleverans normalt kvällstid 17.00-21.00 (dagsleverans kan förekomma på vissa orter): 139:-
    • PostNord Företagspaket: 169:- (ej till privatadresser).

    Vissa fraktalternativ kanske inte erbjuds i kassan vid varje beställning, då dessa anpassas efter geografiskt område samt paketets vikt och storlek.

    Frakt till Danmark och Finland

    • Till Danmark och Finland används PostNord och paketen hämtas hos ombud.
    • Danmark : 119:- (ej Färöarna och Grönland)
    • Finland: 139:- (ej Åland)
  • Frakt inom Sverige

    • Early bird hemleverans morgon: 49:-.
    • Schenker ombud: 49:-.
    • Schenker Företagspaket: 139:- (ej till privatadresser).
    • PostNord ombud: 69:-.
    • PostNord Hemleverans kvällstid 17.00-21.00: 139:-
    • PostNord Företagspaket: 169:- (ej till privatadresser).

    Vissa fraktalternativ kanske inte erbjuds i kassan vid varje beställning, då dessa anpassas efter geografiskt område samt paketets vikt och storlek.

    Frakt till Danmark och Finland

    • Till Danmark och Finland används PostNord och paketen hämtas hos ombud.
    • Danmark : 119:- (ej Färöarna och Grönland)
    • Finland: 139:- (ej Åland)
  • Du har möjlighet att returnera oanvänd vara med originalförpackning inom 14 dagar från mottagandet (gäller inte hygienartiklar och varor som kan försämras såsom matvaror, godis eller julkalendrar/påskägg med ätbart innehåll).

    Skicka e-mail till kundtjanst@bluebox.se med ordernummer och vilken vara/varor det gäller. Du får då ett e-mail med information och returnummer från oss. Alternativt kan du ringa kundtjänst på 040-680 66 80 för att lämna ordernummer och vilka varor det gäller så sänder vi mejlet med returinformationen samt returnummer därefter. Returnumret är till för att vi skall kunna identifiera returen eller bytet.

    Vid byte, ange i ditt mejl till oss vad du önskar byta till så svarar vi hur det kan utföras. Vid byte betalar kunden frakten för returen men vi sänder den nya varan utan ytterligare fraktkostnad.

    Vi mejlar dig när den returnerade varan har anlänt. Vi återbetalar pengarna inom 14 dagar efter godkänd retur. Obs! Den som returnerar en vara står för returfrakt och transportrisk (dvs. att varorna kommer tillbaka till oss i nyskick). Paketera varorna väl i ytteremballage (du får inte sätta klistermärken eller dyl. direkt på produktförpackningarna). Vill du bifoga en returblankett kan du göra det, men det är inget tvång.

    OBS! Vi löser inte ut försändelser som inte fått returnummer från oss och/eller inte är fullt frankerade. Returadress: Bluebox AB, Kosterögatan 15, 211 24 Malmö.

    Presentinslagningar och personliga hälsningskort kan inte returneras eftersom de anses förbrukade.

    ___

    Return policy (in English)

    You have the option of returning unused goods in original packaging within 14 days of receipt (does not apply to hygiene items and goods that can deteriorate such as food, sweets or Christmas calendars/Easter eggs with edible content).

    Just send an e-mail to kundtjanst@bluebox.se with the order number and which product(s) it applies to. You will then receive an e-mail with information and a return number from us. Alternatively, you can call customer service on +46 40-680 66 80 to leave the order number and which goods it applies to, and we will then send an email with the return information and return number. The return number is for us to be able to identify the return or exchange.

    If you wish to exchange, please indicate in your email to us what item you wish to exchange and what for, and we will let you know how to go about it. In the case of an exchange, the customer pays the shipping for the return, but we send the new item without additional shipping costs.

    We will email you when the returned item has arrived. We will refund the money within 14 days of an approved return.

    Please note - Whoever returns an item is responsible for return shipping and transport risk (i.e. that the items returned to us is in new condition). Package the goods well in the outer packaging (you must not put stickers or tape directly on the product packaging). If you want to attach a return form, you can do so, but it is not compulsory.

    ATTENTION! We do not accept shipments that have not received a return number from us and/or are not fully franked. Return address: Bluebox AB, Kosterögatan 15, 211 24 Malmö.

    Gift wrap and personalized greeting cards cannot be returned as they are considered used.

  • Vad är cookies och enhetsidentifierare, och varför använder vi dem?

    Vad de är: En cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker sparar på din dator.

    Användningsområden: I en del funktioner t.ex. i beställningsformulären, använder bluebox.se cookies.

    Cookies används bl.a. för att beställningsfunktionen på bluebox.se skall fungera. Utan den skulle du till exempel inte kunna behålla varorna i varukorgen om du lämnat sidan en stund.

    Vi kan även placera cookies från tredjepartsleverantörer (så som digitala annonsnätverk) för att de ska kunna skapa automatisk annonsering och retargeting baserat på vad du tittat på/handlat på sajten, för mer relevant annonsering. Inga personliga uppgifter följer med dessa cookies. Cookies används också för att ge oss besöksstatistik via Google Analytics (t.ex. information om hur många besökare vi har på sidan, vilka produkter som är mest populära, var besökarna kommer från).

    Enhetsidentifierare

    Vad de är: Enhetsidentifierare är unika ID:n eller strängar som kan användas för att identifiera en specifik enhet, som en smartphone eller dator. Till skillnad från cookies, som lagras av webbläsaren, är enhetsidentifierare ofta mer djupt integrerade i enhetens operativsystem.

    Användningsområden: De används främst för att identifiera och spåra enheter över appar och webbplatser, ofta för säkerhetsändamål, personalisering och reklamspårning. Inom webbsammanhang kan de användas för att komplettera informationen som samlas in via cookies, särskilt i mobilappar eller i webbläsare där användare har begränsat användningen av cookies.

    I sammanfattning, cookies är mer inriktade på att spåra och komma ihåg användarpreferenser och sessioner inom webbläsare, medan enhetsidentifierare erbjuder en bredare och mer beständig metod för att identifiera och spåra enheter över olika plattformar och appar. Båda används dock för att samla in data för personalisering och analysändamål, men de hanteras och regleras på olika sätt.

    Vilka cookies används på Bluebox.se, och till vad?

    Bluebox.se använder sig av cookies som är nödvändiga för webbplatsens funktion, verktyg för analys och för annonsanpassning. Här beskrivs kort olika typer av cookies som vi använder samt vad de i huvudsak används till.

    Nödvändiga/funktionella cookies

    Cookie: Bluebox egna

    Syfte: För att siten ska fungera korrekt. T.ex. för att man ska kunna lägga varor i varukorgen. Inga personliga uppgifter är kopplade till dessa cookies.

    Cookie: Sleeknote

    Syfte: För att visa kampanjer/tävlingar eller information för besökarna på sajten.

    Marknadsförings-cookies

    Cookie: Google Ads
    Syfte: Används vid targeting/retargeting-annonser och tillsammans med Google Analytics för att visa våra annonser och gratis produktinformation på ett så relevant sätt som möjligt baserat på visat intresse och tidigare köp. Den möjliggör även konverteringsspårning, så vi kan följa upp resultatet av annonseringen.

    Cookie: Facebook/Meta
    Syfte: Facebook-pixeln används för att samla anonym data om våra besökare för att kunna styra annonseringen i Metas annonsnätverk. Och för att samla anonym information om köp på vår sajt så vi kan följa upp resultatet av annonseringen.

    Cookie: Prisjakt
    Syfte: Visa kundbetyg på Bluebox.se.

    Analys-cookies

    Cookie: Google (Universal) Analytics
    Syfte: Google Analytics används för att analysera besökares beteende på webbsidan så att vi kontinuerligt kan anpassa och förbättra vårt sajtinnehåll och användarupplevelsen på bästa sätt.

    Cookie: Prisjakt
    Syfte: För att kunna se vilka köp som gjorts av besökare som kommit till sajten via Prisjakt.

    Cookie: Adrecord
    Syfte: För att kunna se vilka köp som gjorts av besökare som kommit till sajten via Adrecords affiliatenätverk.

    Cookie: Google Tag Manager
    Syfte: Hanterar statistik, analys, marknadsföring.

    Blockera och/ta bort cookies

    Om du inte vill ha några cookies kan du välja att inte acceptera cookies i din webbläsare.

    Du kan också välja att ta bort befintliga, eller stänga av vissa (eller alla) framtida cookies. Mer information om hur du gör finns t ex här: https://support.google.com

    Att helt stänga av cookies innebär att du inte får tillgång till alla sidor, får felmeddelande på vissa sidor och inte kan genomföra ett köp på Bluebox. Marknadsföringscookies från tredjepart kan däremot stängas av utan att det påverkar funktionen av sajten (t.ex. cookies från Facebook och Instagram).

    I din webbläsare kan du även ställa in att du får en fråga varje gång en webbplats vill använda cookies.

    Du kan läsa vår personuppgiftspolicy här.

  • Klarnas betalningsalternativ (och villkor)

    Tillsammans med Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sweden, erbjuder vi följande betalningsalternativ där betalningen görs direkt till Klarna:

    • Betala inom 30 dagar: Betalningstid är 30 dagar från avsändandet av varorna. Villkoren för betala inom 30 dagar finner du här.
    • Konto: Klarna Konto är en kontokredit som tillhandahålls av Klarna och som ger kredittagaren möjlighet att delbetala sina köp månadsvis med minst 1/24 (minimum 50 SEK) av totala utnyttjade kreditbeloppet eller i enlighet med de i kassan godkända villkoren. För mer information om Klarna Konto inklusive allmänna villkor och Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation finner du här.
    • Betala Direkt: Kortbetalning (VISA/Mastercard), eller Automatisk dragning från ditt bankkonto: baseras på autogiro och ditt konto debiteras ca två bankdagar efter köpet genomförts eller att varan skickats. Villkoren för användande av autogiro finner du här. För ökad säkerhet använder vi 3DSecure vid kortbetalning.
    • Banköverföring: Ditt konto debiteras omedelbart efter att beställningen har lagts.
    • Swish: Ditt konto debiteras omedelbart efter att beställningen har lagts.

    Du hittar mer information om Klarna här och kan läsa deras användarvillkor här.

    För att kunna erbjuda en uppsättning av olika betalningsalternativ behöver vi dela dina person-, kontakt- och orderuppgifter med leverantören av respektive betaltjänst. Vi rekommenderar dig att läsa vår sekretesspolicy.

    Användningen av dessa uppgifter regleras i enlighet med gällande dataskyddslag och Klarnas sekretesspolicy.


    Vi förbehåller oss rätten att stryka en beställning i de fall vi anser det befogat. Alla varor förblir Bluebox ABs egendom tills full betalning erlagts. Alla bedrägerier polisanmäls med rättslig följd.

  • Priser på kampanj- och reavaror gäller till utsatt sistadatum, så långt lagret räcker (med reservation för slutförsäljning).

    Ev. villkor för kampanjer finns angivna på Kampanjsidan i de fall de är öppna kampanjer.

    "Gåva på köpet" med kod gäller endast om koden anges i kassan vid köptillfället. Vi har inte möjlighet att lägga till den efter att paketet packats, eller skicka ut gåvan separat i efterhand. Gåvan kan vara en produkt, eller flera produkter som tillsammans uppgår till ett specificerat värde. Vilken gåva man får kan variera mellan kunderna - för spänningens skull! :)

  • Du når oss på kundtjanst@bluebox.se eller 040-680 66 80.
    Vardagar kl. 10:00-14:00, med lunchstängt kl.12:00-12:30.

    Vi försöker alltid svara på frågor som rör en beställning inom en timme (vardagar).

    Om du upptäcker ett fel när du fått din orderbekräftelse, mejla direkt så att vi kan hjälpa dig att korrigera innan beställningen behandlats. (Vi tittar igenom alla mejl innan vi börjar behandla dagens beställningar just för att kunna lösa sådant.)

  • Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten. Tänk på att om du ångrar ett köp och vill returnera hela försändelsen, behöver du ändå hämta ut paketet och returnera enligt anvisning. Annars anses det vara ett outlöst paket. Vi erbjuder att sända outlösta returnerade paket på nytt inom rimlig tid mot en avgift.

    För att täcka en del av våra kostnader för hantering, lådor och frakt tur/retur debiteras en avgift för ej uthämtade paket. På beställningar med ett totalvärde som understiger 1000kr (inkl. frakt, presentinslagning osv) debiteras 200kr. På beställningar med ett totalvärde på över 1000kr (inkl. frakt, presentinslagning osv) debiteras 300kr. Avgiften för outhämtat paket dras från summan du betalt in. Kostnaden för varor som anses förbrukade när de inte hämtats ut (såsom ätbara varor, julkalendrar, påskägg, paketinslagning, hälsningskort med personlig text) återbetalas ej.

    Tänk på att ange korrekt och fullständigt namn och adress, speciellt om du skickar till någon annan. Felaktiga eller inkompletta adressuppgifter kan göra att paketet inte lämnas ut, skickas till fel adress eller kommer bort i posthanteringen.

    Vi ersätter inte förlorade paket om felaktiga eller ofullständiga adressuppgifter lämnats.

  • Personuppgifts- och cookiepolicy

    Vilka uppgifter vi samlar in och sparar, och varför:

    Vi sparar uppgifter när du besöker vår sajt och när du handlar hos oss. Vi samlar även in och sparar vissa uppgifter vi fått via e-post, nyhetsbrev, våra andra webbplatser (t.ex. Blueboxbloggen och sociala nätverk som tillhör tredje part som vår Facebooksida), när du kontaktat oss om t.ex. ett kundtjänstärende via telefon, post eller mail. Eller tredje part (t.ex. tävlingssamarbeten med annan sajt/blogg),

    Vi använder informationen för att kunna uppfylla våra skyldigheter gentemot dig som kund, för att förbättra din användarupplevelse, och för att understödja vår marknadsföring samt vidareutveckling av sajten, sajtinnehåll och produktinköp.


    Bluebox samlar in uppgifter från följande källor:

    • Via Cookies på vår sajt (t.ex. interaktioner, sidbesök, IP-adress, kategorier, produkter, sökningar, vad som lagts i kundvagnen)
    • Via information som användaren själv lämnar (t.ex. e-postadress för att få bevakningsmail, anmälan till nyhetsbrev, tävlingsbidrag, marknadsföringsaktiviteter hos/via tredje part osv.)
    • Användargenererad information från aktiviteter på sajten (t.ex. övergivna kundvagnar och sökningar)
    • Genom kontakt via skickade meddelande (t.ex. kundtjänstkontakt via mail, telefon och post)
    • Via köp (t.ex. ordervärde, beställda produkter, utskicksdag, adress, telefonnummer)
    • Genom kreditprövning/betalning via tredje part (som Klarna med samarbetspartners)

    Ändamål och rättslig grund för att samla in uppgifterna:

    • Marknadsföring (för att visa nyheter/inspiration, produkterbjudande, personliga rekommendationer via webben, mejl, post, telefon och annonsering via tredje part).
    • Användargenererad information från aktiviteter på sajten (för att kunna erbjuda dig produkter du är intresserad av, för att förstå dina preferenser och önskemål och kunna vidareutveckla tjänster, sortiment och användarupplevelse).
    • Kundservice (för att kunna besvara frågor, vägleda/hjälpa kunden, korrigera fel, osv.)
    • Skyldigheter (för att kunna hantera beställningar, kundärenden, garantiåtaganden och i de fall en produktåterkallelse skulle ske).
    • Bedrägeri och riskbedömning (för att förhindra bedrägeri och göra riskbedömning).
    • För att kunna följa gällande lagstiftning, såsom bokföringslagen.

    Säkerhet och sekretess

    Våra sidor är säkerhetsskyddade med krypterade SSL-sidor och certifierade. Vid kortköp behandlas kortinformationen på så sätt säkert och konfidentiellt. Betalningslösningen tillhandahålls av Klarna. Dina kortuppgifter förmedlas via Klarnas system, och lagras aldrig hos oss. Vid fakturaköp kan kreditupplysning göras av Klarna och inte heller då lagras ev. känslig kreditinformation hos oss. Vi använder lämpliga och rimliga säkerhetsåtgärder för att skydda den information du lämnat. Eftersom det inte är 100% säkert att skicka/lagra data via/på nätet, vill vi också påpeka att du lämnar dina personliga information på egen risk.

    Bluebox.se är certifierade av Trygg e-handel, vilket betyder att du kan känna dig trygg när du handlar hos oss. Certifieringen Trygg e-handels syfte är att hjälpa dig som konsument välja rätt e-handelsföretag när du handlar så att du kan känna dig trygg och säker även efter du tryckt på "köp". Trygg e-handels målsättning är att det skall kännas lika tryggt och säkert att handla på Internet som i vanlig fysisk butik.


    Hur länge lagrar vi dina uppgifter?

    Personlig information sparas så länge det är nödvändigt för att uppfylla ändamålen som följer denna personuppgiftspolicy, såvida inte en längre lagring tillåts eller krävs av lagen (av skattemässiga skäl, tillsynsmässiga skäl eller för annat tillåtet, legitimt affärsändamål). Därefter raderas/gallras eller anonymiseras personuppgifterna.

    Beställningshistorik och förpliktelser för att fullfölja beställningar på Bluebox.se - Sju år (bokföringslagen) eller så länge vi behöver göra det för att fullfölja gällande lagkrav.

    Marknadsföringsändamål för Bluebox.se - 3 år efter din senaste aktivitet, t.ex. köp, recensioner, kommunikation, engagemang med annonser eller besök på våra webbplatser. I de fall du lämnat samtycke (t.ex. nyhetsbrevsprenumeration, följare på Facebook osv.), så länge vi har ditt samtycke.

    Kundservice - 3 år eller så länge vi är skyldiga att göra det enligt gällande lag.

    Användargenererad information - 3 år efter din senaste aktivitet, t.ex. köp, kommunikation eller besök på våra webbplatser.

    Bedrägeri och riskbedömning - 3 år eller så länge vi är skyldiga att göra det enligt gällande lag.


    Vem delar ni min personliga data med?

    Vi säljer inte våra kunders personliga information till några andra företag. För att bedriva verksamhet tar vi hjälp av betrodda tredje parter (t.ex. för att distribuera e-post och paket, retargeting, hosting, underhåll av sajten och för betalningslösningar). Dessa har endast tillåtelse att hantera uppgifterna för att utföra uppdrag från oss i form av personuppgiftsbiträde.

    Om Bluebox skulle förvärvas av eller konsolideras med ett annat företag blir personuppgifter tillgängliga för detta företag/koncern men kommer fortsatt skyddas av en personuppgiftspolicy enligt gällande lag. Vi kan komma att lämna ut/dela relevanta uppgifter i fall oegentligheter uppstått (som vid bedrägeri, dataintrång och liknande).


    Så här använder Google information från sajter som använder deras service.


    Dina rättigheter

    I enighet med GDPR (General Data Protection Regulation) har du rätt att få ett utdrag där du får veta vilka personuppgifter vi har sparade om dig och i vilket syfte personuppgifterna används. Om du inte samtycker till hur vi använder uppgifterna har du rätt att ta tillbaka ditt samtycke eller göra invändningar. Du kan också begära korrigeringar och uppdateringar av dina uppgifter om du anser att de är inkorrekta eller ofullständiga. Du har också rätt att på sätt som föreskrivs i lagen få dina personuppgifter borttagna eller begära att vi begränsar behandlingen. Du har också rätt att få personuppgifterna du lämnat porterade/överförda. Det kan dock krävas att vi för att kunna följa vissa lagar (t.ex. bokföringslagen) måste spara vissa uppgifter. De uppgifter som är tillåtna för oss att behålla för att tillgodose våra affärsbehov kan komma att sparas.


    Kontakt

    Om du vill komma i kontakt med oss ang. felaktig information, utdrag, att få dina uppgifter ändrade eller borttagna enligt dina rättigheter ovan, eller har några andra invändningar får du gärna kontakta oss.

    Du kan nå oss här:

    Adress: Bluebox AB, Kosterögatan 15, 211 24 Malmö

    Mejl: kundtjanst@bluebox.se

    Telefon: 040-680 66 80


    Ändring av personuppgiftspolicyn

    Vi förbehåller oss rätten att uppdatera och ändra vår personuppgiftspolicy. När detta görs kommer vi att ändra datum och version nedan. Om väsentliga förändringar skett kommer vi att lägga upp ett tydligt meddelande på Bluebox.se.

    (Version 2, juni 2020)


    Om Cookies

    Vad är cookies och varför använder vi dem?

    En cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker sparar på din dator. I en del funktioner t.ex. i beställningsformulären, använder bluebox.se cookies.

    Cookies används bl.a. för att beställningsfunktionen på bluebox.se skall fungera. Utan den skulle du till exempel inte kunna behålla varorna i varukorgen om du lämnat sidan en stund. Vi kan även placera cookies från tredjepartsleverantörer (så som digitala annonsnätverk) för att de ska kunna skapa automatisk annonsering och retargeting baserat på vad du tittat på/handlat på sajten, för mer relevant annonsering. Inga personliga uppgifter följer med dessa cookies. Cookies används också för att ge oss besöksstatistik via Google Analytics (t.ex. information om hur många besökare vi har på sidan, vilka produkter som är mest populära, var besökarna kommer från).


    Blockera och/ta bort cookies

    Om du inte vill ha några cookies kan du välja att inte acceptera cookies i din webbläsare.

    Du kan också välja att ta bort befintliga, eller stänga av vissa (eller alla) framtida cookies. Mer information om hur du gör finns t ex här: https://support.google.com

    Att helt stänga av cookies innebär att du inte får tillgång till alla sidor, får felmeddelande på vissa sidor och inte kan genomföra ett köp på Bluebox. Marknadsföringscookies från tredjepart kan däremot stängas av utan att det påverkar funktionen av sajten (t.ex. cookies från Facebook, Google, Criteo, Adtraction och Adservice).

    I din webbläsare kan du även ställa in att du får en fråga varje gång en webbplats vill använda cookies.

  • Man måste ha fyllt 18 år för att handla på Bluebox.se.

  • Bluebox.se har sålt roliga prylar och presenter på nätet sedan 2000. Vi är en av Sveriges äldsta webbshoppar!

    Bluebox.se drivs och ägs av Bluebox AB, org nr 556820-0363. Styrelsens säte är i Malmö. Vi finns på Kosterögatan 15, 211 24 Malmö.

  • Du har 3 års reklamationsrätt på samtliga produkter med undantag för livsmedel och batterier. Batterier är en förbrukningsvara och omfattas därför inte av reklamationsrätten. Reklamationen måste göras inom skälig tid efter det att du har upptäckt felet (reklamation inom två månader ses alltid som reklamation har lämnats inom skälig tid).

    Om en vara är felaktig, felexpedierad, transportskadad eller försenad kontakta oss så snart som möjligt på kundtjanst@bluebox.se eller 040-680 66 80. Specificera vilken produkt det gäller och beskriv problemet. Ange ordernummer så vi snabbt kan hitta beställningen i vårt system. Du får ett returnummer av oss, och hjälp att lösa problemet antingen med en ny vara, reparation, pengarna tillbaka eller eventuellt prisavdrag.

    Vi accepterar inte försändelser utan returnummer. Den som returnerar en felaktig vara står för transportrisk, men vi står för returportot. Vi återbetalar pengarna till dig senast 14 dagar efter godkänd retur.

  • Villkoren nedan reglerar förhållandet mellan dig som privatkund och Bluebox AB (556820-0363) när du handlar på Bluebox.se över internet.

    Du får en automatisk orderbekräftelse samt övrig information om din beställning via e-post inom en minut efter beställning. Om något inte stämmer, kontakta oss direkt för ändring eller annullering, så vi kan åtgärda det innan beställningen hunnit packats och skickats. (Det är tyvärr inte möjligt för oss att ändra mottagaradress eller lägga till/ta bort varor när paketet väl packats/skickats, eftersom de hamnar i paketvagnar som kan ha lämnat våra lokaler.)

    Vi förbehåller oss rätten att ändra våra priser och villkor utan varsel. Det viktigt att du tar del av våra aktuella villkor innan du gör en beställning. Det är villkoren och priserna vid beställningstillfället som gäller. Vi reserverar oss för uppenbart felaktiga uppgifter och slutförsäljning.

  • Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).


    ARN: https://www.arn.se/

    Allmänna Reklamationsnämnden,

    Box 174

    101 23 Stockholm


    EU ODR: https://ec.europa.eu/odr

  • Vid företagsbeställningar över 2500kr lägger du din order via b2b.bluebox.se.

    Om önskat antal varor eller en specifik vara/varor inte finns tillgängliga på sajten går det bra att skicka en förfrågan till oss för en specialbeställning ladda ner pdf här. Om du fyller i uppgifterna och mailar till b2b@bluebox.se återkommer vi snarast med förslag/möjligheter.

    Om beställningen överstiger 2500:-, och ändå läggs på Bluebox.se, tillkommer den faktiska fraktkostnaden, och denna kan faktureras separat.

    Beställer du via b2b.bluebox.se kan du däremot se den korrekta fraktkostnaden direkt i kassan och inget tillkommer.

    Vill ni skicka paket till flera olika adresser, kanske era anställdas hemadresser?
    Gå in på b2b.bluebox.se och lägg beställningen direkt där. I kassan väljer du antal mottagare som varorna ska skickas till. Där kan du också välja mellan olika fraktsätt (även Hemleverans). Efter du beställt, laddar du hem, fyller i och skickar detta Excelark med mottagarnas (t.ex. de anställdas) adressuppgifter till oss på b2b@bluebox.se. Vi återkopplar och hanterar snabbt!

    Minsta ordervärde per paket är 200kr exkl moms. Presentinslagning och hälsningskort med/utan er logo finns som tillval.


    Följande köpvillkor gäller för företag, kommuner och organisationer på www.bluebox.se:

    Företagsbeställningar (ordervärde under 2500kr):
    Det går bra att lägga beställningen via www.bluebox.se (privatpersoner), och välja att man är företagskund. Om du vill skicka varor till flera olika adresser gör du en ny beställning för respektive adress.

    • Beställningar av varor som finns på lager i önskat antal vid ordertillfället kan ändras till andra varor, om hantering av beställningen inte påbörjats än.
    • Beställningar av varor som inte finns på vårt lager vid ordertillfället, utan beställts in i önskat antal för er, kan ej avbokas eller ändras efter vi beställt in dem.
    • Företag erbjuds inte öppet köp, men kan givetvis reklamera skadade produkter.
    • Vid transportskada på varor som skickats med Schenker, anmäl direkt till chauffören och till oss på kundtjanst@bluebox.se för hjälp i ärendet.
    • Vid transportskada på varor som skickats med PostNord rekommenderar vi att ni anmäler till dem inom 24 timmar. Skadan anmäler ni direkt på deras hemsida. Ni får då ett ärendenummer från Postnord som ni skickar till oss på kundtjanst@bluebox.se för hjälp i ärendet.
    • Outhämtade paket återbetalas ej.
    • Fraktkostnader, inslagning, administration och specialönskemål (som tillägg av logo på hälsningskort) kan skilja sig från uppgifterna på sajten, om beställningen inte läggs via sajten eller av annan anledning behöver administreras manuellt. Ni får självklart prisuppgift på dessa i det fall det är aktuellt.
  • Du som anmält dig till Bluebox.se nyhetsbrev kan själv, när som helst, avanmäla dig genom att klicka på en länk i mailet.

  • Alla varor som kan läggas i kundvagnen finns på lager för snabb leverans. Om något lagersaldofel mot förmodan ändå skulle uppstå kontaktar vi dig omgående för att finna en lösning tillsammans.

Presenter

  • Presentförpackning finns som tillval när du kommer till kassan. Om du väljer presentinslagning slås vald vara/varor in i presentpapper.
    Ett hälsningskort med ditt personliga meddelande kan också läggas med. Presentinslagning och kort kan beställas när man kommer till kassan. Kostnad för inslagning med presentpapper är från 25 kr och för hälsningskort från 29 kr.
    (Våra presentboxar med delikatesser dekoreras med sidenband istället för inslagningspapper och kostnaden är 25: -.)

    Om du skickar inslagna varor till dig själv sätter vi på avtagbara lappar som markerar innehållet på varje inslagen present. Så du vet vad som är vad när du ger bort det!

    Vi markerar däremot inte innehållet på paketen om varorna skickas direkt till någon annan (och lägger då inte heller med några prisuppgifter).

    Bluebox paketinslagning

    Om du valt presentinslag och sänder till annan mottagare finns även möjlighet i kassan att välja en passande klisteretikett, som vi fäster utanpå boxen (Öppnas på födelsedagen -- Öppnas på högtidsdagen -- Öppnas på julafton o.s.v.)
    På det sättet kan man skicka paketet i god tid utan att mottagaren öppnar den innan själva högtiden.

  • När du kommer till kassan kan du, om du vill, köpa hälsningskort! Flera olika motiv finns att välja mellan.

    Vi kan trycka din hälsning i kortet om du önskar! Korten kostar 29 kr (och du betalar inget extra för att få din personliga hälsning tryckt inuti kortet).

    Om paketet skall skickas hem till dig, kan du lämna kortet blankt när du beställer, och själv skriva din hälsning innan du överräcker det personligen.

    Bluebox paketinslagning

Frågor och svar

  • Absolut, så här gör du:

    • På kassasidan kan du välja hälsningskort, skriva din text och välja presentinslagning (finns som tillval för de flesta varor).
    • Du kan även välja vilken dag vi skall posta paketet, alltså när paketet skall lämna vårt lager i Malmö.
    • Därefter anger du dig själv som beställare under Dina uppgifter, klicka på Ändra och därefter på Fortsätt. Under "Leverans" klickar du sedan ur rutan "Samma adress som ovan" så kommer boxen för mottagarens uppgifter fram.
    • Ändra nu de förifyllda fälten till mottagarens uppgifter och var noga med postnumret. Vill du att sms-aviseringen skall gå direkt till mottagaren (utan att du vidarebefordrar) fyll i mottagarens mobilnummer här.

    Viktigt: Skriv inte smeknamn, flera mottagares namn eller ofullständiga namn (såsom "familjen") Tänk på att legitimation kommer att krävas vid hämtning.

  • Beställningar som görs innan kl.12 vardagar postas samma dag. Om du vill att paketet postas på ett senare datum, kan du välja det på kassasidan!
    Alla paket skickas från vårt lager i Malmö.

    Paketen anländer 1-3 vardagar senare beroende på vilket fraktsätt du väljer och mottagarens ort. Vi använder i nuläget; Early bird Hemleverans, Schenker utlämningsställe, PostNord utlämningsställe, Postnord Hemleverans och Postnord kontorsleverans.

    • 1-2 vardagar efter utskick: Orter med postnummer under 820 00, ej Gotland.
    • 2-3 vardagar efter utskick: Orter med postnummer över 820 00 samt Gotland.
    • 3 vardagar: Orter med postnummer över 820 00 i glesbygd med lantbrevbäring. Med reservation för oväntade händelser hos valt fraktbolag.

    Alla varor som kan läggas i kundvagnen finns på lager för att säkra snabb leverans. Om någon felräkning mot förmodan skulle uppstå, pga tekniskt eller mänskligt fel, kontaktar vi dig omgående så att du har möjlighet att välja annan vara eller avboka köpet. Inga obehagliga överraskningar som restnoterade presenter alltså! ;)

  • Fraktkostnader inom Sverige

    • Early Bird hemleverans: 49:-. (endast till privatadresser)
    • Schenker ombud: 49:-.
    • Schenker Företagspaket: 139:- (ej till privatadresser).
    • PostNord ombud: 69:-.
    • PostNord Hemleverans kvällstid 17.00-21.00: 139:-
    • PostNord Företagspaket: 169:- (ej till privatadresser).

    Fraktkostnader Danmark och Finland

    Till Danmark och Finland används PostNord och paketen hämtas hos ombud.

    • Danmark : 119:- (ej Färöarna och Grönland)
    • Finland: 139:- (ej Åland)
  • Vi använder oss av Klarna Checkout.

    Klarna Checkout är Klarnas kompletta betalningslösning där i princip hela kassan i vår butik sköts av Klarna. Med Klarna Checkout inkluderas Klarnas samtliga betalningsalternativ:

    • Betala direkt (Swish, kortbetalningar, banköverföring och Klarna Direkt),
    • Betala senare (faktura) samt
    • Dela upp (delbetalningsplan 6, 12, 24 och 36 månader och flexibla betalningar).

    Klarna hanterar allt som sker i kassan och uppdaterar den också kontinuerligt med förbättringar och funktioner för att göra det smidigt för våra kunder.

  • Schenker ombud: 14 dagar

    PostNord ombud: 7 dagar

  • Inlösen av presentkort görs i kassan.

    Problem att lösa in din kod?
    Oftast beror ett felmeddelande på att det kan vara svårt att se skillnad mellan stort i (I) och 1 (ett), eller siffran 0 och stort O (bokstav).

    För att presentkoden ska fungera måste man ange stora och små bokstäver också anges korrekt.

  • Har du inte fått någon avisering? Då kan du istället hämta paketet med ditt kollinummer som du finner i orderöversikten via ditt Orderbekräftelsemail.

    Har du/mottagaren inte möjlighet att själv hämta ut ditt paket, blivit av med din legitimation eller stavat fel på namnet?

    Paket som skickats med Postnord:
    Om mottagaren av paketet har PostNords app kan man hämta ut paketet med mobilt BankID!

    Du kan själv använda den digitala avin eller skicka den vidare med sms till någon annan som då kan hämta ut ditt paket.

    För att kunna hämta ut paketet med mobilt BankID behöver du:

    • Redan ha PostNord App installerad.
    • Se till att paketet har lagts till automatiskt i appen (profilinställning i appen)
    • Säkerställa att BankID finns på samma enhet som PostNord App.

    När du identifierat dig med mobilt BankID räcker det med att visa den digitala avin i appen för att hämta ut paketet. Du kan själv använda avin eller skicka den vidare till en bekant som då kan hämta ut paketet utan att visa legitimation. Den som tar emot den digitala avin behöver däremot inte ha PostNord App. Avin går att skicka vidare på det sätt mottagaren föredrar via exempelvis sms, mejl eller Messenger.

  • Behöver du hjälp med något som inte står beskrivet i Frågor & Svar kan du kontakta oss så hjälper vi dig gärna.

    Du når oss på kundtjanst@bluebox.se eller 040-680 66 80. Vardagar kl. 10:00-15:00, med lunchstängt kl.12:00-12:30. Vi försöker alltid svara på frågor som rör en beställning inom en timme (vardagar).

    Om du upptäcker ett fel när du fått din orderbekräftelse, mejla direkt så att vi kan hjälpa dig att korrigera innan beställningen behandlats. (Vi tittar igenom alla mejl innan vi börjar behandla dagens beställningar just för att kunna lösa sådant.)

  • Betalningstid är 30 dagar från avsändandet av varorna.

    Om du inte fått någon faktura från Klarna för din beställning kan det vara bra att kika i din spam-mapp. Det kan hända att de sorteras dit.

    Vi vill också passa på att tipsa om att Klarna har en fiffig funktion där du kan se alla dina obetalda Klarna-fakturor: https://klarna.com/sv/mina-sidor

  • Early bird Hemleverans:

    Leverans innan 07:00. Får paketet inte plats i brevlådan hängs det i en påse på din dörr eller brevlåda. Leveranstid 2-3 vardagar.

    PostNord Hemleverans:

    Hemleverans med PostNord sker kvällstid mellan 17-21. När din försändelse är klar för leverans får mottagaren en avisering via sms, mejl samt genom PostNords App (om denna laddats ner innan utskicket sker). Därefter finns möjlighet för mottagaren att göra ett leveransval för paketet antingen via appen alternativt via webben. Om inget val sker gör PostNord ändå ett leveransförsök, om detta misslyckas kommer paketet till PostNords utlämningsställe och aviseras. Paketet finns kvar där i 7 dagar innan det returneras till avsändaren.

    Läs mer om hur PostNords hemleverans här: https://www.postnord.se/ta-emot/valj-hur-du-vill-ta-emot-din-leverans

  • PostNord Utlämningsställe (MyPack Collect):

    Paketet skickas ett ombud som tillhör angivet postnummer. När paketet är framme hos utlämningsstället sänds en SMS-avisering till det mobilnummer som angivits under mottagare om att paketet finns att hämta. Paketet skall hämtas ut inom 7 dagar från aviseringsdatum. Tänk på att legitimation krävs och namnet på paketet måste stämma överens helt med legitimationen.

    PostNord MyPack Home:

    Leverans till dörren med PostNord. När ditt paket har kommit till PostNords terminal så kommer du eller den vars mobilnummer som angetts att bli kontaktad av PostNord via sms. Detta för att man skall göra ett aktivt val angående när det passar bäst för dig att mottaga paketet. Utkörning sker alltså inte automatiskt utan ett val måste göras.

    Om man inte får kontakt med mottagaren sänds paketet till ett uthämtningställe och aviseras. Man kan då hämta där eller begära ny utkörning. Paketet förvaras uthämtningstället 7 dagar, därefter går det i retur.

    Observera att hemleverans inte körs ut till företag, sjukhus och liknade, då skall istället "kontorsleverans" väljas.

    Om du har frågor gällande ditt paket och" tjänsten "Hemleverans" så kan du också kontakta Postnords kundtjänst på 0771-33 33 10 så hjälper de dig vidare.

    Schenker Utlämningsställe (Schenker Collect):

    Paketet skickas till ett ombud som tillhör angivet postnummer. När paketet är framme hos utlämningsstället sänds en SMS-avisering till det mobilnummer som angivits under mottagare om att paketet finns att hämta. Paketet skall hämtas ut inom 14 dagar från aviseringsdatum. Tänk på att legitimation krävs och namnet på paketet måste stämma överens helt med legitimationen.

    PostNord kontorsleverans (företagspaket)

    PostNord kör ut paketet till företag, sjukhus och liknade under kontorstid. Någon måste finnas på plats för att ta emot och signera.

    Early Bird Hemleverans:

    Leverans innan 07:00. Får paketet inte plats i brevlådan hängs det i en påse på din dörr eller brevlåda. Leveranstid 2-3 vardagar.


    Hemleverans är inte lämpligt att välja till företag, p.g.a. kvällsleveransen. Till företag, sjukhus och liknade väljs istället "kontorsleverans".

    Outhämtade försändelser återsänds till Bluebox AB och du som kund blir då debiterad en återhämtningsavgift enligt gällande köpevillkor.

  • Samtliga leveransalternativ är spårbara.

    För att spåra ditt paket:

    Klicka på kollinumret som finns i orderöversikten i orderbekräftelsen (kollinumret blir synligt när paketet skannats på terminalen) eller sök via vald transportörs spårningssida.

    Om du har fått en leveransavisering från oss om att ditt paket packats, men du inte kan se via spårningslänken att det skannats av fraktbolaget senast dagen efter (eller inte kan se någon spårningslänk), kontakta gärna oss på kundtjanst@bluebox.se så vi kan följa upp hos dem. Det kan hända att fraktbolaget missat att skanna/sortera paketet.

    För Schenker och PostNord kan Appen "Mina paket" användas.

  • Om du inte fått din orderbekräftelse via mail kontrollera spam/skräp/social eller promotions (i gmail) mapparna i din webbläsare eller ditt mailprogram.

  • Har du inte fått någon fraktavisering? Då gör du så här:

    PostNord: Uppge de 4 sista siffrorna i kollinumret till ombudet. (Kollinumret finner man i bekräftelsen - orderöversikt, och informationen finns även i PostNords app om man laddat ner denna innan utskicket från oss).

    Schenker: Man kan istället visa hela kollinumret hos ombudet. (Kollinumret finner man i bekräftelsen - orderöversikt).

    Early bird: Info kommer

  • Vill ni skicka paket till flera olika adresser? Det kan vi lösa! Så här funkar det:

    Större antal företagspresenter till olika adresser:
    Företag som behöver få ett större antal paket utskickade kan skicka en förfrågan genom att ladda ner och fylla i denna pdf, och sedan maila den till kundtjänst på kundtjanst@bluebox.se. Behöver du hjälp går det även bra att ringa oss på 040-680 66 80. Om vi efter förfrågan får en korrekt och komplett ifylld Excellfil (ladda ner) med mottagarnas adressuppgifter kan vi administrera utskicket utan att ni behöver lägga in ordrarna en och en manuellt via sajten. Minsta ordervärde per paket är då 200kr. Presentinslagning och hälsningskort med/utan er logo finns som tillval. Frakt och hanteringskostnad tillkommer enligt offert.

    Mindre antal företagspresenter till olika adresser:
    Företagsbeställningar med ett varuvärde under 2000kr: Vänligen lägg beställningen via sajten för att undvika att administrativa merkostnader tillkommer. Om du vill skicka varor till flera olika adresser gör du en ny beställning för respektive adress. Beställningar kan tyvärr inte delas när man beställer via sajten.

    Vid större beställningar till en (1) leveransadress går det bra att beställa via sajten. Frakttillägg tillkommer på beställningar som behöver skickas på pall. Kontakta oss på kundtjanst@bluebox.se för prisuppgift.
    Om önskat antal varor eller en specifik vara/varor inte finns tillgängliga på sajten går det bra att skicka en förfrågan till oss för en specialbeställning (ladda ner pdf här). Om du fyller i uppgifterna och mailar till kundtjanst@bluebox.se återkommer vi snarast med förslag/möjligheter.

    Övrigt: Fraktkostnader, inslagning, administration och specialönskemål (som tillägg av logo på hälsningskort) kan skilja sig från uppgifterna på sajten, om beställningen inte läggs via sajten eller av annan anledning behöver administreras manuellt. Ni får självklart prisuppgift på dessa i det fall det är aktuellt.

Om Bluebox

  • Bluebox paketinslagning Företag kan ansluta sig till REPA-registret för att ta producentansvar för förpackningar av t ex kartong/papper och wellpapp. De anslutna företagen redovisar sina förpackningsmängder och betalar in förpackningsavgifter. Avgifterna finansierar sedan den rikstäckande insamlingen och återvinningen av förpackningarna som finns uppbyggd i Sverige.

  • Bluebox.se är cerifierade av Trygg e-handel, vilket betyder att du kan känna dig trygg när du handlar hos oss. Certifieringen Trygg e-handels syfte är att hjälpa dig som konsument välja rätt e-handelsföretag när du handlar så att du kan känna dig trygg och säker även efter du tryckt på "köp". Trygg e-handels målsättning är att det skall kännas lika tryggt och säkert att handla på Internet som i vanlig fysisk butik.

    När du handlar från ett företag som har certifieringen Trygg e-handel så innebär det att företaget genom ett avtal förbundit sig att följa en rad krav. Endast stabila och seriösa e-handels företag har rätten att bära certifieringen Trygg e-handel.

    EU logo

  • Bluebox.se ägs av Bluebox AB som är ett Malmö-baserat företag. Bluebox.se är privatägt och drivs av Charlotta Lannerheim sedan 2000.

    Vår idé är att sälja presentförpackade gåvor över nätet till personer som inte kan/vill trängas på stan i jakt på presenter. Dessutom slipper man på detta sätt att fixa emballage, hälsningskort och gå till posten! (Det går förstås utmärkt att beställa roliga prylar till sig själv också!)

    Alla varor postas av oss på önskat datum och levereras av Budbee, Schenker eller Postnord några dagar senare. För att försäkra oss om att vi kan skicka ut varorna enligt önskemål håller vi eget lager. Om en vara tillfälligt tar slut blockeras beställningsmöjligheten för denna på sajten. På så sätt slipper kunden vänta på restnoterade varor, och kan istället känna sig säker på att det han/hon har beställt faktiskt skickas ut på önskat datum!

  • Investeringarna i utvecklingen av kassasidan samt b2b-sidan medfinansieras med stöd från fonden.

    EU logo

  • Bluebox AB är certifierade av SE-EKO-03 för försäljning av ekologiska förpackade livsmedel via e-handel. Certifikatsnummer: 30035.